maandag 27 mei 2013

Phlox week 12 + 13, Nuri week 4 + 5

Phlox week 12 + 13, Nuri week 4 + 5.

De afgelopen  week heb ik Phlox een keertje zover gekregen om even met zijn favoriete speeltje (de vis) te spelen in de woonkamer onder de bureau. Nuri zat op dat moment in het salon op haar krabpaal.
Wanneer zij er op zit te kijken, wil hij nog steeds niet spelen. Zij daarentegen heeft er totaal geen probleem meer mee om in zijn nabijheid te eten of te spelen. Af en toe gromt ze nog wel eens, maar ik kan haar steeds snel afleiden. De conflicten onderling zijn weer flink geminderd. Nuri panikeert vooral als ze Phlox onverwacht tegenkomt, bij het binnenkomen van een ruimte of om een hoek. Ze doet dan echt dramatisch. Ze gaat dan zelfs op haar zij liggen blazen en grommen, maakt zich zo klein mogelijk. Phlox kijkt haar dan aan alsof ze gek is hihi en loopt dan voorzichtig achteruit of verder.
Hij gedraagt zich terug wat nederiger dan 2 weken geleden. Maar we proberen er dan ook echt op te letten dat ze beide voldoende spelen en dat we ze ook niet te veel alleen samen laten. Zodat, wanneer er en confrontatie is, we hen direct kunnen afleiden.
Een bijzonder moment met Phlox maakten we mee aan het begin van de twaalfde week. Mijn oudste dochter en ik zaten op een avond in bed tv te kijken. Mijn dochter had een deken over haar benen en Phlox kwam tussen ons in zitten en begon die deken te kneden en dus ook haar voeten en benen!
De woensdag die volgde, liet ik hem mijn bord uitlikken. Ik had een stuk aardappel met schil laten liggen. Ik ging er van uit dat hij dat toch niet zou opeten... Wel, dat had ik dus verkeerd gedacht! En hij leek het zelfs echt met smaak op te smikkelen!
Die nacht aten onze katten voor het eerst samen met slechts één tegel ertussen, zonder dat Nuri gromde.

We bezochten de dierentuin in Planckendael en daar bewonderden we weer enkele andere "katten". :-)

De afgelopen week ben ik begonnen met het nat eten in de keuken op tafel in de etensbakjes te doen. Uiteindelijk wil ik beide katten in de keuken laten eten. Phlox eet al zonder problemen in de keuken. Hij eet trouwens overal hihi. Alles en overal, zullen we maar zeggen.
Wanneer ik het eten in de bakjes doe, dan zit Phlox direct bij op tafel en begint al te eten. Het is belangrijk dat Nuri eerst haar eten krijgt, dus op tafel duw ik hem dan telkens weg van zijn etensbakje. Op dat moment heeft hij niet zoveel problemen met mijn handen. Zijn verlangen naar het eten is groter dan zijn angst voor handen. Hij blijft gewoon op tafel zitten en wacht zijn kans af.

Nuri is de afgelopen week duidelijk begonnen met overschakelen naar een dagpatroon. Ik moest enkele nachten geleden echt lang roepen voor ze kwam eten, omdat ze diep lag te slapen boven. Ze is nu meer bij ons beneden overdag en dus slaapt ze langer 's nachts. Phlox was daar wat sneller mee, bij Nuri duurt het wat langer. Maar Phlox zat ook in betere omstandigheden op dat gebied hè. Hij zat constant bij mij op mijn kamer en kon daardoor sneller wennen aan ons. Nuri had de kans om zich boven weg te steken en kon dus ons gezelschap vermijden. Logisch dat het bij haar wat langer duurt om te wennen en zich aan ons ritme aan te passen.
Maar ze geniet steeds meer van ons gezelschap en ligt nu ook overdag soms al uren op haar krabpaal en niet altijd meer de hele tijd boven.

Ik oefen niet elke dag met haar om haar op te pakken en te knuffelen, maar toen ik haar eergisteren optilde, miauwde ze voor het eerst niet. Gisteren dan weer wel. Ik kan haar ook een aantal seconden langer vast houden dan in het begin.
Ik heb zo'n borstelhandschoen gekocht afgelopen zaterdag. Eerst werd ze er wat geïrriteerd van en speels, maar nadien genoot ze er echt van en begon zelfs te spinnen. Er kwam veel haar af, dus dat bespaart haar dan toch weer wat haarballen hihi.
Ik bracht ook nieuwe brokjes voor haar mee. Hetzelfde merk, maar de 3 versies die speciaal bedoeld  zijn voor kieskeurige eters. En ze lust alle drie de smaken tot nu toe. :-) Verder bracht ik weer verschillende smaken en merken nat vlees mee. Dankzij Phlox kan ik heel wat uit proberen, want al wat zij niet lust, eet hij uiteindelijk wel op.
Toch heeft hij ook voorkeuren en zijn er smaken die hij niet in één keer opeet zoals hij vaak wel doet met de smaken die hij verkiest boven de andere.
Ze zijn beide vooral voor gevogelte (en dan bovenal kip) en vis. Rund, lam en konijn liever niet. Vind ik ook heel logisch. Als ze in buiten zouden kunnen jagen, dan zijn het ook vooral vogels en vissen die ze zouden vangen, en geen koeien en schapen! Alhoewel Phlox wel met veel smaak gebakken biefstuk en schaap opeet. :-)
Eten met groenten toegevoegd dat vermijd ik al helemaal. Voor mijn vroegere kat kocht ik dat wel. Maar da's weer dat menselijke hè: groenten zijn gezond voor ons, dus moet dat dan voor onze dieren ook maar zo zijn. Een hond zal al sneller ook ander eten stelen, maar een kat houdt het haast altijd bij vlees. Onze barzoi Ynouschka durfde al eens de appel of vetbol bedoeld voor de mussen, te pikken. Maar een kat zou eerder achter de mus zelf aan gaan en niet achter de zaadjes, fruit, enz. die er in de winter op het voederplateau liggen.
Alhoewel Phlox dus ook al brood en aardappel at hihi. Maar hij is nog jong en denkt vaak vooral met zijn maag. :-) En zoals ik al eens zei, hij is soms deels hond... ;-)
Waar ik met Phlox de laatste week ook meer aan gewerkt heb, is handgewenning. Ik zet zijn etensbakje met brokjes op mijn schoot en dan komt hij lekker op mijn been zitten om te eten. Gezellig. :-) En dan leg ik mijn duim en pink op de rand van het bakje en hou ik de overige 3 vingers boven het bakje. Hij moet dan onder mijn vingers gaan om aan zijn brokjes te kunnen. Hij moet dan echt zijn kop tegen mijn vingers duwen. Ik ben daar ooit mee begonnen met één vinger zonder aanraking, daarna aanraking en dat dan zo opgebouwd naar 3 vingers. Nu mag ik zelfs al met mijn vingers strelen bovenop zijn kop terwijl hij eet. Maar mijn duim en pink moeten wel op het bakje blijven, want wanneer ik mijn volledige hand naar boven beweeg, dan trekt hij nog weg.

Verder zijn er de afgelopen 2 weken gelukkig terug dagen geweest dat we hem in zijn hangmatje weer eens mochten aaien. Heb hem ook al uitgebreid gekust hihi. Omdat ik met hem nooit weet of ik daarna weer een week niet de kans krijg, moet ik daar op zo'n moment van profiteren hè!
Een nieuw spelletje dat we met hem zijn gaan doen, is zijn eten weggooien. Wij roepen hem dan in bed, gooien zijn brokje/snoepje/stukje vlees ergens naartoe en dan vliegt hij erachteraan. Op die manier wordt ook weer zijn jachtinstinct bevredigd en krijgt hij ook nog wat extra beweging. Dit blijkt ook een goede aanvulling te zijn op het spelen met hem om energie kwijt te kunnen zodat hij rustiger is in Nuri's buurt.
Enkele nachten geleden was ik met Nuri aan het spelen. Ze zat in de boekenkast op de onderste plank en Phlox kwam er vlakbij liggen op de verwarmingsrooster, lekker ontspannen. Hij begon op een gegeven moment zelfs wat te dutten ,zo schattig. En Nuri heeft geen enkele keer gegromd tijdens dat kwartiertje samen. Ik heb haar de hele tijd bezig gehouden.
Wat Phlox ook steeds vaker doet, is gewoon ergens lekker ontspannen gaan liggen. Zo schattig!


Ik vind het heerlijk om zo stap voor stap met hen te werken en hen dingen te leren. Ik verheug me er nu al enorm op om dit alles ook met hen en de hond samen te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten